„Otevření Ostředku je jednoznačně nejdůležitějším krokem v dalším vývoji Wedo a to nejen pro letošní rok, ale i do budoucna. Je to pro nás klíčový okamžik pro naší další expanzi a zlepšení zákaznického komfortu, jednoduchosti i rychlosti doručení zásilky. Násobně se zvyšují naše kapacity a zcela měníme způsob našeho fungování,“ vysvětlil při otevření generální ředitel WeDo Daniel Mareš.

Celková investice do výstavby superhubu u Ostředku přesáhne půl miliardy korun, jedná se tak podle dostupných údajů o jednu z největších logistických investicí v České republice v poslední době. „Výstavbu jsme zahájili před rokem a už tehdy jsme mluvili o tom, že chceme Ostředek otevřít na jaře 2022,“ uvedl Daniel Mareš s tím, že díky Ostředku může přepravní kapacita Wedo okamžitě vzrůst na dvojnásobek, v budoucnu až na pětinásobek současných hodnot.

Spuštění centrálního překladiště změní styl fungování Wedo. Všechny zásilky budou sváženy do jednoho místa a tam budou centrálně a automaticky tříděny. Odpadne tak nutnost ručního třídění na každém depu, celý proces se zrychlí, zjednoduší a sníží se míra potenciální chybovosti.

Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků. Na nové automatické třídící lince lze roztřídit zásilky s váhou od 0,5 až do 50 kilogramů v délce od 20 cm do 1,75 metru. Superhub je vybaven i druhou poloautomatickou linkou pro nestandardní zásilky. Velikost nové haly je přes 8500 metrů čtvrerečních, pro kamiony je k dispozici 48 nakládacích ramp. Dalších 12 tisíc metrů čtverečních zahrnují venkovní manipulační plochy.

Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků.

Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků.

Foto: WeDo

„Za poslední rok se ekonomické prostředí v České republice výrazně změnilo, česká logistika i e-commerce čelí celé řadě problémů a výzev v čele s vysokou inflací, rostoucími cenami energií i nedostatkem pracovníků. Všem kolegům, kteří se na výstavbě Ostředku podíleli, tak patří obrovský dík za to, že jsme v posledním roce neuhnuli ani o milimetr z našich plánů, dotáhli jsme otevření Ostředku a pokračujeme i v dalších inovacích. To vše nám umožní odrazit se dál k pokračující expanzi nejen v České republice,“ dodal.

Alternativní způsoby dopravy

Letošek je pro Wedo především rokem konsolidace a spouštění novinek, které zrychlí práci a zjednoduší kontakt s klientem. Kromě Ostředku je dalším velkým krokem spuštění zákaznické aplikace, kterou operátor představí za několik týdnů. Už v minulých týdnech přitom Wedo spustilo další dílčí inovace, jako je chatbot nebo semafor vytíženosti jednotlivých dep. Zároveň operátor zkoumá možnosti alternativních způsobů dopravy, je součástí cyklo depa na pražském Andělu a zkouší například i doručování prostřednictvím elektrokol v centru Prahy.

Superhub v Ostředku je jedním z nejvýkonnějších překladišť v České republice. Kapacita překladiště bude až 12 tisíc zásilek z hodinu. „Hned od počátku plnou kapacitu nevyužijeme, ale budeme tak připraveni na náš další rozvoj v následujících letech. Chceme neustále růst, kromě Ostředku investujeme do vylepšení a rozšíření dalších regionálních dep, rozšiřujeme počty výdejních míst i boxů. Celkově naše investice v blízké budoucnosti přesáhnou miliardu korun,“ uzavřel Daniel Mareš.

K fungování depa v Ostředku se i s dalšími fotografiemi přímo z provozu vrátíme v jednom z příštích čísel tištěného měsíčníku Logistika.

Obecné informace o hubu
• Zahájení stavby – 01/2021
• Plocha hubu 8 546 m2 – (o 20 procent větší než je plocha fotbalového hřiště)
• Office 574 m
• Zpevněné plochy 11 000 metrů čtverečních
• 47 bran + 1 drive in (11 vykládacích, 36 nakládacích)
• Napojení na D1 exit 34

Technologie
• Technologie – VanRiet (Nizozemsko) – botičkový sorter s kapacitou 7500 ks/h
(100 000 ks/směna), rychlost 2,8 – 3,0 m/s
• 110 m sorteru rozdělených na dvě části (východní, jižní)
• K dispozici 350 m pásových dopravníků
• Více jak 200 m hnaných válečkových dopravníků
• Gravitační dopravník – 600 m
• O třídění se stará 2 200 třídících botiček
• 2 dynamické váhy

Zajímavosti
• Každá zásilka ujede 200–400 m než se roztřídí
• Musí překonat 7 m výškových rozdílů
• Projede se rychlostí přes 13 km/h
• A má to sílu – 300kW/h
• V případě výpadku proudu je k dispozici záložní agregát o výkonu kamionu (400 kW)
• Přes 11 tisíc válečků (vedle sebe by bylo možné je vyskládat z Ostředku až do Benešova)
• Za noční směnu vyloženo a naloženo přes 50 kamionů