Tento článek "Stav maloobchodu 2025 " se zabývá klíčovými novými trendy v maloobchodě, existujícími vlivy, výzvami a příležitostmi a doufejme, že poskytne vhled, který logistickým a maloobchodním společnostem umožní přizpůsobit své služby tak, aby vyhovovaly vyvíjejícím se potřebám zákazníků.
Klíčové trendy v maloobchodě Omnichannel
Jedním z nejrozšířenějších trendů od pandemie je nárůst omnichannel nakupování - schopnost spojit online, offline a mobilní nakupování do jedné bezproblémové zákaznické zkušenosti. Jeden maloobchodník může se svými zákazníky komunikovat prostřednictvím kamenného obchodu, webových stránek, online tržiště (např. Amazon), sociálních médií nebo reklamních e-mailů. Bez ohledu na způsob zapojení zákazníci očekávají kvalitní služby bez tření. Multikanálové nakupování poskytuje zákazníkům výjimečné pohodlí a flexibilitu, aniž by byla ohrožena kvalita jejich maloobchodního zážitku.
Přestože je přechod na omnichannel pro spotřebitele jednodušší, představuje pro maloobchodníky řadu výzev:
Soukromí spotřebitelů. Mnoho spotřebitelů, zejména starších nakupujících, je nervózních z ochrany údajů online. Podle průzkumu společnosti DHL se nejvíce obávají podvodníků, přičemž 49 % z nich to hodnotí jako svou hlavní obavu. Flexibilita plateb. Spotřebitelé očekávají flexibilní platební metody, jako jsou nabídky typu "kup teď a zaplať později" (BNPL) a digitální peněženky. Průzkum mezi 12 000 nakupujícími zjistil, že 61 % z nich by opustilo svůj košík, pokud by nebyla k dispozici jimi preferovaná možnost platby zákaznický servis 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Možnost nakupovat kdykoli vytváří očekávání nepřetržitého zákaznického servisu. K řešení této výzvy se stále častěji využívají chatboti pohánění umělou inteligencí. Flexibilita a transparentnost přepravy. Zákazníci nyní očekávají doručení na místo, které si sami zvolí, v čase, který si sami zvolí, s přesnými a transparentními informacemi o zásilce a době doručení. Místo, kam chtějí toto zboží doručit, závisí na zemi: ve Spojeném království je nejoblíbenější doručení domů (83 %), zatímco ve východní Evropě se upřednostňuje doručení do kamenných obchodů a balíkových schránek. Udržitelný maloobchodUdržitelnost zůstává stále důležitější - více než čtyři pětiny (80 %) spotřebitelů dotazovaných v průzkumu PwC Voice of the Consumer 2024 tvrdí, že by zaplatili v průměru o 9,7 % více za zboží, které splňuje ekologická kritéria, jako jsou udržitelné výrobní metody a recyklace (40 %), ekologické obaly (38 %) a ochrana přírody a vody (34 %). Snaha o ekologičtější výrobky vede výrobce k zavádění sledování uhlíkové stopy výrobků a zobrazování hodnocení dopadu na klima vedle informací o výživových hodnotách.
Objevuje se také několik nákupních trendů v oblasti oběhového hospodářství, jako např:
Iniciativy na sběr nepotřebného oblečení v obchodech, jako je H&M Luxusní a vintage zboží z druhé ruky na tržištích pro další prodej, jako jsou Vinted, DeBop a eBay. Tržiště pro další prodej maloobchodních prodejců (např. Zara, Ikea a Levis).Nové technologie Sociální obchod
Řada technologických trendů mění maloobchod a nově definuje cesty zákazníků. Jedním z nejoblíbenějších je sociální obchodování. V roce 2024 nakoupí 46 % spotřebitelů produkty přímo prostřednictvím sociálních médií - oproti 21 % v roce 2019. Nakupování je nyní nedílnou součástí platforem, jako jsou Instagram, TikTok a Facebook, a umožňuje zákazníkům zadávat objednávky během několika minut, aniž by opustili aplikaci. Obzvláště oblíbené je to u nakupujících z generace Z, kteří stále více důvěřují recenzi od influencera než tradiční reklamě. Platformy jako TikTok si všimly příležitosti a transformovaly své nákupní možnosti z tržiště na nákupní sekci "Trendy Beat" v aplikaci, kde bude nabízet virální produkty dodávané a prodávané dceřinou společností mateřské společnosti ByteDance
Obchodování s umělou inteligencíAsistenti s umělou inteligencí mají potenciál předstihnout lidi, kteří mají vliv na rozhodování o nákupech. Nástroje AI, jako je Perplexity Shopping, vytvářejí jednotnou platformu, která rozvíjí lepší porozumění potřebám uživatele, a na základě těchto znalostí pak zkoumá potenciální prodejce, vyhledává nejlepší produkt, obstarává jej a platí za něj. To vše automaticky
Z pohledu maloobchodníků AI také posiluje jejich schopnost nabízet zážitek na míru, který zahrnuje personalizované propagační akce, doporučení produktů a ceny napříč weby elektronického obchodu, sociálními médii, aplikacemi a marketingovými kanály. GenAI také umožňuje maloobchodníkům vytvářet jedinečné zážitky prostřednictvím inteligentních virtuálních nákupních asistentů, kteří se zapojují do přirozených konverzací a nabízejí spotřebitelům individuální poradenství.
Podvědomý obchodKombinace sociálního obchodu a obchodu s umělou inteligencí vede k novému trendu zvanému Podvědomý obchod, kdy maloobchodníci využívají analýzu dat a umělou inteligenci - včetně informací o historii nákupů, chování při prohlížení webu a aktivitě na sociálních sítích - k předvídání potřeb zákazníků dříve, než si tyto potřeby sami uvědomí, a následně je strategicky umístí na jakoukoli platformu nebo webovou stránku, kterou používají.
Nasycení elektronického obchodu a inovaceNavzdory rozvoji digitálních nákupních možností se zákazníci nechystají odejít od nakupování v obchodech. Aby si je tam značky udržely, přetvářejí zážitek z nakupování v obchodě prostřednictvím zážitkového maloobchodu. Tyto zážitky zahrnují předvádění výrobků, vzorky zdarma, věrnostní programy, body a dárky a lepší zákaznický servis.
Jednoduchost, rychlost a flexibilita jsou zásadní pro nalákání zákazníků a získání věrnosti značce ve stále konkurenčnějším maloobchodním prostředí. Umělá inteligence se bude stále více zapojovat do všech oblastí, od návrhu kampaní až po zákaznický servis, optimalizovat interní procesy a poskytovat přehled o zásobách, návštěvnosti a chování zákazníků v reálném čase. Tato data umožní maloobchodníkům zefektivnit logistiku, zajistit dostupnost produktů a přizpůsobit cestu v prodejně. Cílem je, aby se maloobchod stal bezproblémovým bez ohledu na kanál nebo platformu.
Roboti s umělou inteligencí společnosti Zara představují vynikající příklad toho, že technologie může zlepšit zkušenosti zákazníků. Spuštění konceptu Zara Buy Online, Pick-Up in Store způsobilo dlouhé fronty a čekací doby, a aby to společnost Zara vyřešila, zavedla roboty s umělou inteligencí, kteří vyzvedávají produkty ze zadní části automatizovaných prodejen, aby urychlili proces vyzvednutí.
Inovativní nové technologie, jako jsou chytrá zrcadla a rozšířená realita (AR), také zvýší zážitek z osobního nakupování. Tyto technologie pomohou nejen vyřešit problém s velikostí a střihem, ale povedou také k menšímu počtu vrácených kusů a snížení emisí CO₂.
Vlivy, které ovlivňují maloobchod Inflační tlak
Ekonomika má samozřejmě významný vliv na spotřebitelské výdaje. Nedávné období vysoké inflace udržovalo důvěru na nízké úrovni, náklady vysoké a spotřebitele citlivé na ceny. Aby se přizpůsobili, lokalizovali maloobchodníci své modely prodeje, zavedli hodnotné řady pod vlastní značkou a zostřili positioning značek. Všechny značky, které udržují vysoké ceny, musí nyní prokázat, proč jejich výrobky stojí za vyšší cenu.
Zdá se však, že tento trend se obrací a maloobchodní prodej se vrací na úroveň před pandemií. Zvláště dobře si vedou východoevropské trhy v čele s Maďarskem (6% růst), Rumunskem (4 %), Českou republikou (4 %) a Polskem (4 %).
Toto zvýšení důvěry by mělo vést maloobchodníky k odvážnějším investicím, konkrétně do nových technologií, nových prodejen a nových logistických kapacit.
Geopolitická dynamikaHrozba, že se ukrajinsko-ruský konflikt vymkne kontrole, je na obzoru, neboť v posledních měsících se sázky vystupňovaly. V USA povede volební vítězství prezidenta Trumpa pravděpodobně k zavedení obchodních cel, která budou pravděpodobně reciproční, což povede ke zvýšení nákladů na výrobky, které se pravděpodobně přenesou na spotřebitele. Může také způsobit nedostatek zásob a zpoždění, což přinutí maloobchodníky přehodnotit a restrukturalizovat své dodavatelské řetězce.
Pro investory do maloobchodních nemovitostí tyto geopolitické problémy zvyšují riziko a nejistotu, snižují výnosy a vedou k neochotě realizovat dlouhodobé investice. Očekávejte zvýšený důraz na schopnost maloobchodníků přizpůsobit se těmto geopolitickým výzvám a upřednostňování těch, kteří mají jasné strategie elektronického obchodování a digitálního maloobchodu.
Demografické změnyDemografické změny v Evropě budou i nadále narušovat maloobchodní odvětví, přičemž dvěma hlavními změnami jsou nárůst počtu stříbrných zákazníků a urbanizace.
Stříbrní zákazníci21.3 % obyvatel EU jsou nyní starší 65 let a ve Spojeném království je třetina obyvatel starší 55 let. Tato skupina také vlastní téměř 80 % majetku, což představuje nejvyšší podíl maloobchodu na soukromé spotřebě. To mění dynamiku nakupujících a maloobchodníci musí pochopit její dopad na ně. Například online nakupující v důchodu častěji požadují doručení domů a tento domov je pravděpodobněji na venkově než ve městě.
Lidé starší 55 let jsou také nejopatrnější, pokud jde o nakupování online a ochranu osobních údajů.
z důvodu obav o ochranu osobních údajů by se 60 % z nich vyhnulo sdílení osobních údajů 54 % by na lidskou podporu čekalo déle. Zajímavé je, že generace X (narození mezi lety 1965 a 1980) je nejspokojenější se sdílením údajů s technologiemi umělé inteligence (54 %) nebo s používáním digitálních asistentů (46 %).Baby boomers jsou jedinou skupinou, kde většina (58 %) preferuje nákupy v obchodě, zatímco u osob mladších 55 let je to přibližně 50 %. Nakupují však méně často, přičemž zákazníci ve věku 19-24 let absolvují přibližně o 34,3 % více nákupů potravin než osoby starší 75 let. Vzhledem k tomu, že senioři absolvují méně nákupů, budou muset prodejci upřednostnit maximalizaci velikosti košíku a zlepšení zážitku z nakupování, zejména pro osoby se zdravotním postižením. Odhaduje se, že ve Spojeném království stojí omezený přístup pro osoby se zdravotním postižením maloobchodníky každý měsíc 267 milionů liber, což poukazuje na potřebu zlepšení přístupnosti
Je však důležité si uvědomit, že 40 % respondentů z generace Z uvedlo, že také dávají přednost osobnímu nakupování, což připomíná, že fyzický zážitek z obchodu má stále hodnotu jak pro starší, tak pro mladší zákazníky.
UrbanizaceVzhledem k tomu, že v západní Evropě pokračuje masová migrace, je většina těchto nově příchozích mladších 25 let a stahuje se do městských oblastí. Stejně jako většina mladších pracovníků mají nižší příjmy a jsou chudí na čas, což znamená, že náklady a pohodlí jsou pro ně dvěma hlavními faktory. V důsledku toho častěji nakupují online a dávají přednost službám na vyžádání v oblasti potravin a impulzivních nákupů, jako je rychlé občerstvení.
Uspokojování potřeb těchto městských obyvatel mění města v centra maloobchodních inovací, což vede k tomu, že maloobchodníci experimentují s pop-up prodejnami, zážitkovým maloobchodem, temnými obchody a vícekanálovým nakupováním. K uspokojení tohoto očekávání maloobchodu "na vyžádání" se očekává nárůst rozvoje městských logistických center, často umístěných v prostorách stávajících maloobchodních prodejen.
Výzvy v maloobchodním sektoru Rostoucí náklady
Složený efekt inflace znamená, že klesající sazby nevedou k tomu, že by lidé měli více peněz v kapsách. Ceny jsou stále o 17 % vyšší než v roce 2019, přičemž růst mezd začne překonávat inflaci až v roce 2023. Třetina (31 %) spotřebitelů uvádí inflaci jako hlavní riziko pro svou zemi nebo území, přičemž 62 % očekává, že nejvýraznější nárůst výdajů budou představovat potraviny. viii) Rostoucí náklady na energie, pracovní sílu a materiály budou i nadále udržovat vysoké ceny, zejména pokud dojde k zavedení cel a obchodních sankcí.
Zdroj: ČTK, s. 1: NeilsenIQ Mid-Year Consumer Outlook: : Průvodce do roku 2025
Toto snížení disponibilních peněz vedlo k novému maloobchodnímu fenoménu zvanému Dupes. Levné napodobeniny kabelek, kosmetických výrobků a dalších předmětů se staly módou u generace Z a mladších mileniálů a staly se spíše signálem důvtipu než zdrojem ostudy. Tyto levnější alternativy poskytují zajímavý vhled do psychiky spotřebitelů generace Z, protože zatímco vyhazovací móda je v rozporu s uvědomělou spotřebou, vlastnictví duplikátů je vnímáno jako vyhýbání se extravagantní spotřebě ve prospěch opatrnějšího utrácení.
Narušení dodavatelského řetězceDodavatelské řetězce jsou složité systémy s mnoha vzájemnými závislostmi a jsou zranitelné vůči systémovým otřesům. Aby minimalizovali svou zranitelnost vůči těmto globálním narušením, maloobchodníci stále častěji přesouvají / přibližují své distribuční kanály a investují do více lokalizované a propojené dodavatelské sítě. Tato blízkost umožňuje větší dohled nad výrobními procesy a zároveň snižuje náklady na dopravu a dodací lhůty, což společnostem umožňuje zvýšit agilitu tím, že rychleji reagují na problémy s dodávkami nebo výkyvy poptávky.
Nestálost chování spotřebitelůPředvídat chování spotřebitelů bude i v roce 2025 složité. Nárůst duplicit a vlivu sociálních médií a nákupních platforem poháněných umělou inteligencí je neznámý, což způsobuje váhavost při investicích. Je pravděpodobné, že životní náklady budou i nadále určovat chování, zejména v oblasti "luxusních přesvědčení", jako je udržitelnost. Spotřebitelé si mohou protiřečit, říkat jedno a dělat druhé, takže i když mohou deklarovat dobré úmysly, budou se rozhodovat ekologicky šetrně pouze tehdy, pokud si to budou moci dovolit. Například počet spotřebitelů, kteří tvrdí, že jsou pro ně důležité potraviny z místních zdrojů nebo udržitelné/ekologicky šetrné výrobky, se od 1. čtvrtletí 2023 snížil o 13 %, resp. 21 %.
Tlak na inovaceRostoucí mzdy budou také nutit maloobchodníky - zejména v sektoru potravin - rozšiřovat své investice do prodejen bez pokladen, automatizovaných skladů a samořídících doručovacích vozidel. Tak jako jedna společnost zažívá výhody pracovní síly, která funguje 24 hodin denně 7 dní v týdnu za cenu elektřiny, tak i ostatní maloobchodníci budou nuceni investovat do podobných technologií, jen aby si udrželi konkurenceschopnost.
Příležitosti pro maloobchodníky a logistické nemovitosti
Tyto kombinace trendů, vlivů a výzev poskytují řadu příležitostí pro maloobchodní a logistické nemovitosti. Očekává se, že růst nájemného si ve většině britských a evropských logistických hotspotů udrží pozitivní dynamiku, a oblastmi, na které by se měl zaměřit zájem, by měly zůstat podpora omni-channel, onshoring, rekonfigurace a modernizace dodavatelského řetězce. Schopnost majetku poskytovat kvalitní podporu v těchto oblastech bude stále důležitější:
Udržitelnost
Úvahy o životním prostředí se stávají ústředním tématem logistických nemovitostí, přičemž 69 % nájemců uvádí "přísnější cíle/regulace ESG" jako potenciální faktor, který může změnit portfolio. Mezitím přísnější předpisy, jako je nová směrnice EU o energetické náročnosti budov, podněcují investory ke zlepšování energetické účinnosti jejich nemovitostního fondu.
Poskytovatelé logistických služeb by se měli snažit snížit své emise v rozsahu 1 a 2 prostřednictvím obnovitelných zdrojů energie, ekologických skladů a bateriových úložišť. Nové technologie, jako je solární/ solární termální energie na střechách skladů, představují příležitost, jak získat klienty zaměřené na udržitelnost a zároveň snížit náklady a potenciálně přeměnit přebytečnou energii v pozitivní zdroj příjmů. Zvyšování účinnosti při současném snižování odpadu by mohlo poskytovatelům nemovitostí poskytnout relativně nízko visící ovoce s měřitelnými přínosy v oblasti ESG a nákladů.
Investice do ekologičtějších vozidel, jako jsou vodíková nákladní vozidla a vozidla na baterie na poslední míli, od elektrokol až po autonomní doručovací roboty, rovněž významně sníží emise v rozsahu 3. Investice do energeticky náročných technologií, jako je robotizace/ automatizace skladů a prediktivní analytika, však zvýší důraz na požadavky na spotřebu energie, což vytvoří příležitost ke změně hry při vývoji řešení cirkulační logistiky.
TechnologieRostoucí náklady na pracovní sílu urychlily přechod k autonomním maloobchodním operacím. v roce 2025 dojde k významným investicím do autonomní samooptimalizující se logistiky poháněné umělou inteligencí, automatizovaných skladů a schopností prediktivního předvídání poptávky, které řídí vše od úrovně zásob až po přepravní trasy. Automatizace také umožní investice do maloobchodních nemovitostí v lokalitách, které dříve nedávaly finanční smysl. S rostoucími požadavky spotřebitelů na rychlejší a udržitelnější dodávky očekávejte další inovace v oblasti logistických nemovitostí, dopravních metod a automatizace dodavatelského řetězce.
Flexibilita a orientace na zákazníkaNejistota v dodavatelských řetězcích a chování spotřebitelů vyvolala potřebu jít nad rámec odolnosti směrem k anti-fragilitě. Žádoucí budou schopnosti v oblasti nemovitostí, které maloobchodníkům umožní rychle se přizpůsobit měnícím se potřebám a minimalizovat touhu investovat do aktiv, která nelze snadno změnit nebo opustit.
Vzhledem k tomu, že zákazníci využívají vícekanálové nakupování, je pro bezproblémový zákaznický zážitek zásadní zajistit, aby byly správné produkty k dispozici na správných místech. Zákazníci nakupující online také stále více očekávají možnosti, jak, kdy a kde obdrží své zboží. Významnou překážkou jsou náklady na doručení, přičemž 41 % nakupujících se vzdává svých nákupů kvůli drahým poplatkům za doručení.
rok 2025 bude velkou příležitostí pro poskytovatele nemovitostí, kteří dokáží přizpůsobit své maloobchodní a logistické nemovitosti těmto požadavkům. Pop-up obchody, městské sklady a hybridní prostory, které podporují možnosti maloobchodního prodeje v obchodě, online a "klikni a vyzvedni", budou stále žádanější. Flexibilita v oblasti doručování na poslední míli také umožní maloobchodníkům uspokojit očekávání spotřebitelů ohledně toho, kde, kdy a jak obdrží své nákupy, a zároveň efektivně řídit náklady.
Lokalizovaná výroba a skladováníReshoring / nearshoring ovlivňuje požadavky na logistické nemovitosti, neboť 45 % nájemců považuje tento pohyb za změnu hry pro své sítě. Průzkum 2024 Supply Chain Leader společnosti McKinsey zdůraznil, že 73 % respondentů v současné době rozvíjí strategie duálního zásobování a 60 % regionalizuje své dodavatelské řetězce.
Pokračující růst elektronického obchodování a rostoucí náklady na prostory povedou k tomu, že společnosti budou chtít maximalizovat hustotu skladů, využívat dynamická skladovací řešení a automatizaci, aby se na menší plochu vešlo více produktů. Budou zapotřebí strategicky umístěná distribuční centra a městské uzly, které umožní rychlé a efektivní dodávky zboží městským zákazníkům. Větší maloobchodní lokality mohou být znovu využity jako uzly poslední míle, přičemž se využije jejich dostupnost pro zákazníky a nákladní dopravu. V důsledku toho se ceny pronájmu logistických lokalit zvýší úměrně počtu spotřebitelů, které lze oslovit v omezeném časovém okně, což zvýrazní hodnotu strategických městských poloh
Případová studieExistuje mnoho příkladů, kdy maloobchodníci přizpůsobují jak svou nabídku, tak logistickou síť. Například britský obchodní dům John Lewis komplexně vylepšil svou online nabídku, což vedlo k výraznému nárůstu tržeb, přičemž 45 % těchto tržeb využívá službu "klikni a vyzvedni". Na podporu tohoto omnichannel přístupu sloučil e-commerce a nákupy v obchodech do jednoho distribučního centra a umožnil zákazníkům objednat si zboží v obchodě s doručením domů.
Závěr
Dokonalá bouře technologických inovací mění maloobchodní prostředí roku 2025, mění hodnoty spotřebitelů a vyvíjí obchodní modely. Maloobchodníci, kteří tyto trendy přijímají, se změnám nejen přizpůsobují, ale jsou jejich hybnou silou. Budoucnost maloobchodu není jen o prodeji produktů, ale o vytváření zážitků, budování důvěry a setkávání se zákazníky, ať už jsou kdekoli, v obchodě nebo na TikToku.
Tyto změny představují vynikající příležitosti pro odvětví logistických nemovitostí. Každá společnost, která dokáže poskytnout vysoce kvalitní, strategicky umístěná, automatizovaná a ekologická řešení, která jsou dostatečně přizpůsobivá, aby zvládla rychle se měnící požadavky dnešních technicky zdatných, nákladově citlivých a ekologicky smýšlejících spotřebitelů, najde ochotný trh.