Klíčem k udržení konkurenceschopnosti je automatizace logistiky. Do pěti let očekává 99 % oslovených firem alespoň částečnou automatizaci, úplnou automatizaci skladu vidí ve stejném časovém období až 76 %. V současné době firmy nejčastěji zavádějí autonomní manipulační techniku (AGV, AMR) a vychystávací nebo mobilní třídicí roboty. Vybavit pracovníky novými technologiemi má v plánu 63 % oslovených. Čtvrtina firem chce automatizovat ve stávajících skladových prostorech.​ O stavbě nového automatizovaného skladu „na zelené louce“ uvažuje 12 % oslovených firem. Pokud jsou firmy ochotny během následujících tří let investovat do automatizace, nejčastěji udávají, že částkou nižší než 50 milionů korun.

Kromě automatizace se chce 70 % dotazovaných zaměřit v nejbližší době na bezpečnost práce. Zavést do jednoho roku WMS plánuje 56 % respondentů, 47 % zajímá analýza skladu a jeho optimalizace. Nové skladové prostory chce najít 44 % a ostrahu se chystá řešit 35 % oslovených firem.

Nejvýraznějšími trendy jsou AI, datová analýza a udržitelnost

Současná situace v české logistice ukazuje, že turbulentní doba nadále akceleruje. Logistika se dynamicky vyvíjí s důrazem na efektivitu, udržitelnost a adaptaci na nové výzvy.

Velký potenciál pro logistiku a skladování má podle odborníků umělá inteligence (AI). Její aplikace je zatím spíše v počátcích a dnes se využívá především v oblasti optimalizace procesů, predikce poptávky a zpracování dat, kde pomáhá firmám lépe plánovat a rozhodovat se na základě přesnějších informací. Ke zlepšení efektivity a přesnosti operací vede digitalizace dat. V datech mají firmy svůj poklad.
Petra Troblová, výkonná manažerka, SKLAD

Dalšími tématy jsou zelená logistika, kdy se firmy díky rostoucím ekologickým požadavkům zaměřují na snižování uhlíkové stopy a energetické náročnosti svých provozů. Udržitelnost se stává novým požadovaným standardem. Firmy se nejvíce zaměřují na ekologické odstraňování odpadu a optimalizované používání zdrojů a kapacit. V kontextu rostoucího e-commerce se stává stále důležitější součástí logistického řetězce Last Mile Delivery. Hledají se cesty, jak optimalizovat a udržet náklady na poslední úsek doručení k zákazníkovi.

Firmy pokračují v hledání úspor, zejména v oblasti energy managementu, ale také v optimalizaci pohybu zboží a lidských zdrojů ve skladu. Posunem oproti předchozím rokům je zvýšený tlak na rychlé zavedení automatizace a větší očekávání od návratnosti investic, což odráží rostoucí potřebu přizpůsobit se dynamickým změnám na trhu a zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost.
Barbara Hrabalová, vedoucí divize Ipsos Actify, IPSOS

Zajímají vás detailnější informace a konkrétní čísla? Celou studii najdete na www.sklad.cz/trendy2025.

Zdroj: Sklad.cz